De dertiende week - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koos Nicole - WaarBenJij.nu De dertiende week - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Koos Nicole - WaarBenJij.nu

De dertiende week

Blijf op de hoogte en volg Koos

07 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Lieve allemaal,
Iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst! We hopen dat jullie het nieuw jaar gezellig hebben ingeluid. Wij in ieder geval wel! Dit is ook het eerst verslag dat we vanuit Nieuw-Zeeland schrijven, waar we t/m 17 januari blijven.

Zaterdag 31 december; het jaar 2016 is voor ons heel mooi afgesloten. De boot waar we op zouden varen, zou half 8 vertrekken uit de haven. Gelukkig niet de aller drukste, zo zagen we bij aankomst. We waren daags van te voren nog gebeld en er werd ons op het hart gedrukt on op tijd van huis te gaan, want alle wegen zouden enorm druk zijn. Wij waren dus zeer op tijd van het hotel weggegaan. Misschien zouden we onderweg nog even ergens iets kunnen eten, of kijken wat voor activiteiten er allemaal te doen waren. Onze route was echter zeer rustig, op een paar straatjes na. Wij waren dus al om 4 uur. Gelukkig was het mooi weer, dus het was niet erg.
Onze organisatie bleek 3 boten te hebben en wij zaten op de laatste. De eerste 2 leken wel grote piraten schuiten met hoge masten en zelfs een orkestje aan boort. Onze boot was de kleinste en smalste, maar wel met 2 verdiepingen. Wij konden gelukkig nog boven zitten. Eerst hebben we achter de Harbour Bridge het kindervuurwerk om 9 uur gezien. Dat was al mooi!
Daarna hebben we mee gevaren in de lichtjesparade. Alle boten zijn versierd met lichtslierten en varen achter elkaar aan. Dit was denk ik vanaf de kant beter zichtbaar dan voor ons. Toch hebben we hele mooie boten mee zien varen, de ene wat meer versierd dan de ander. Vervolgens zijn we achter het Oprah House gaan liggen, zodat we in 1 oogopslag de Harbour Bridge en de Oprah House konden zien. Hier bleef de boot rondjes varen op z'n plek, zodat iedereen het kon zien (we konden niet allemaal aan één kant staan, dan zou de boot wel eens kunnen kantelen). Het vuurwerk was echt schitterend! Zeker een aanrader! Om een idee te krijgen; er staan genoeg filmpjes op internet.

Zondag 1 januari hebben we vrij weinig gedaan. We hebben eigenlijk alleen avondeten bij de winkel gehaald en hebben alvast onze tassen ingepakt voor de vlucht naar Queenstown, Nieuw-Zeeland morgen.

Maandag 2 januari werden we al op 5:45 opgehaald om naar het vliegveld te gaan. De vlucht duurde 3 uur (maar de piloot heeft er maar 2 uur en 15 minuten over gedaan), maar op papier 5 uur. De klok is namelijk weer 2 uurtjes vooruit gegaan. We hebben nu 12 uur tijdsverschil.
Queenstown ligt op het zuider-eiland. Vanaf daar zijn we naar Wanaka gegaan. Het is daar echt prachtig! Het hele landschap in Nieuw-Zeeland is prachtig. Veel bergen, heel mooi.

Dinsdag 3 janauri hebben we het rustig aan gedaan. Het weer is hier niet zo lekker als in Australië. Het is namelijk een graad of 17 en het waait heel hard. Vooral die wind is erg koud. Ook is de hele dag de lucht wit/grijs. We hebben een stukje gelopen langs het Wanaka Lake. Erg mooi! ‘s Avonds heeft het inderdaad nog even geregend.
Ook hebben we foldertjes gekeken en routes een beetje uitgestippeld. In ieder geval plaatsen opgezocht waar we graag heen willen, want vanaf morgen hebben we t/m 17 januari een camper!

Woensdag 4 januari zijn we weer terug naar Queenstown gegaan om de camper op te halen. Het is een Mercedes Sprinter. Een groot ding dus! Voor een camper hebben we veel ruimte volgens ons. We hebben een toilet, douche en mogelijkheid tot warm water. Ook hebben we een bbq en gaspitten om op te koken. Volgens mij best een luxe, voor een camper! We zijn naar een camping gereden buiten het centrum van Queenstown. Wederom een mooie plek!

Donderdag 5 januari hebben we een hele rit gemaakt van Queenstown naar Fox Glacier. Tussendoor zijn we wel gestopt bij een lookout en hebben we een kleine wandeling gemaakt bij de Blue Pools. Het water is nog blauwer dan op de foto's te zien is, echt schitterend! De planning was eigenlijk dat we een dorpje eerder zouden overnachten, maar daar hadden ze niet eens een normale supermarkt en ook geen camping plaatsen met een stroom punt. Als we een stroom punt hebben, kunnen we net wat meer. Zoals de broodrooster en waterkoker gebruiken, de magnetron en we hebben dan heet water. We zijn dus een dorpje verder gereden en hebben hier en goede plek, met wederom een mooi uitzicht. Het is echt een prachtig land, overal bergen. Helaas zit het weer niet echt mee (of hebben we het verkeerd ingeschat?). Vandaag was het wel redelijk blauw en een graad of 18.

Vrijdag 6 januari hebben we 2 mooie wandelingen gemaakt. Het was vandaag wel erg koud (wij hebben vooral zomer kleding mee). ‘s Morgens een graad of 10! Ook was er regen voorspeld en dat viel helaas ook. De eerste wandeling was bij het Lake Matheson. Dit meer staat bekend omdat het de bomen en bergen zo mooi weerspiegeld. Helaas regende het bij ons, waardoor het wateroppervlak niet glad was. Wij hebben dus geen weerspiegeling gezien. De wandeling zelf was wel erg mooi, door het groene bos.
Daarna zijn we doorgereden naar Fox Glacier om hier de gletsjer te bekijken. Bijzonder om te zien! Er was ook met bordjes aangegeven waar de gletsjer in 1750 en in 1935 was. Echt zo'n groot verschil met waar die nu is! Eigenlijk zonde.

Zaterdag 7 januari hebben we op weg naar Christchurch 2 wandelingen gemaakt. Het was wederom een sombere en frisse dag zonder zon. Gelukkig begon het beide keren precies te regenen toen we net wegreden na de wandelingen, daar hadden we mazzel mee.
De eerste wandeling was naar de Franz Josef Glacier. Weer een gletsjer. Deze vonden we mooier dan die van gisteren. Op de foto niet heel goed zichtbaar, vanwege het ontbrekende contrast tussen het ijs en de witte lucht. Deze gletsjer was wat witter en daardoor voor het oog mooier.
De tweede wandeling was de Hokitika Gorge Walk. Hierbij loop je eerst een stukje door de prachtige groene omgeving om vervolgens bij de ‘swing bridge’ aan te komen. Dit is een hangbrug die nogal schommelt als je eroverheen loopt. Er mogen ook maar 6 mensen tegelijk op. Na de brug kom je bij een prachtig stuk water. Schitterend blauw, heel mooi.
Daarna zijn we doorgereden naar Christchurch. Dit is een van de grotere steden. Een mooie route door de bergen en helaas de laatste 1,5 uur door de plenzende regen. Inmiddels staan we al een aantal uur op de camping en regent het nog steeds. We hopen op beter weer morgen, maar er zijn weer ‘showers’ voorspeld.... We maken er het beste maar van!

Tot ons volgende verslag!
Liefs Koos Nicole

Helaas lukt het uploaden van de foto's (nog) niet vanwege een slechte internetverbinding. We proberen dit zo snel mogelijk te doen!

• 09 Januari 2017 - 12:42

Paula:

Mooi verslag weer, jammer voor jullie, de regen en kou, maar jullie genieten er gelukkig wel van....blijf dat ook vooral doen want je bent zo weer in ons koude kikkerlandje.
    Liefs van ons....