De tiende week - Reisverslag uit Sydney, Australië van Koos Nicole - WaarBenJij.nu De tiende week - Reisverslag uit Sydney, Australië van Koos Nicole - WaarBenJij.nu

De tiende week

Blijf op de hoogte en volg Koos

17 December 2016 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,
Na het mindere weer in Coffs Harbour, hopen we toch op wat meer zon in Port Macquarie. We mogen totaal niet klagen hoort want we hebben echt onwijs goed weer gehad. Toch is het jammer als het regent. We hebben hier geen auto en moeten veel lopend doen. Ook zijn alle activiteiten buiten en die worden met slecht weer afgelast. We hebben goede hoop op Port Macquarie, maar als het weer ook hier wat minder is, dan zullen we ons vast ook weten te vermaken.

Zondag 11 december hebben we een lange wandeling gemaakt. De receptie had ons bij aankomst al uitgelegd wat er allemaal te doen is in de buurt en hij vertelde ook van deze wandeling. Het zou een wandeling zijn van ongeveer 8 kilometer langs de kust. Zo zouden we alle 8 stranden zien.
Het was een prachtig mooie dag, bijna strak blauw en een heerlijke temperatuur. Lekker een windje aan de kust dus prima wandel weer. De paadjes waren ook allemaal leuk. Sommige stukken verhard, andere niet. De meeste stukken hebben we door de natuur gelopen, met om de haverklap een prachtig uitzicht. Het voordeel van door het bos lopen, is ook dat er veel schaduw is en dat is best lekker tijdens zo'n wandeling. Het was wel een pittige wandeling, veel omhoog en naar beneden lopen. Uiteindelijk hebben we wel geconcludeerd (en dit beaamde een bewoner die we hebben gesproken tijdens onze wandeling) dat dit iets meer dan 8 kilometer was. Volgens de borden die we gezien hebben klopte ons vermoeden ook wel. Waarschijnlijk was de wandeling 10 en dan nog 2km vanaf ons hostel. Een lekkere daginvulling dus!

Maandag 12 december hebben we gesurft met zonsopgang. Dit stond ook op het lijstje met ‘to do's in Port Macquarie' (net als de wandeling van gister). Het was heel leuk, goede golven en nog wat tips gekregen van de leraren.
Het voordeel van zo vroeg de wekker, is dat je nog lekker wat aan je dag hebt. Zo waren we 8 uur tterug in het hostel. Normaal liggen we dan nog in bed. We zijn lekker de stad ingelopen en hebben wat winkeltjes bezocht. Daarna hebben we heerlijke pannenkoeken gegeten bij een pancake restaurant. Erg lekker! Aan het eind van de middag hebben we nog even aan het zwembad gelegen.

Dinsdag 13 december zijn we naar het koala hospital geweest. Dit is een ziekenhuis waar gewonde koala's naartoe gebracht kunnen worden (of ze worden opgehaald door een soort dierenambulance). Er zijn koala's die aangereden zijn, na een bosbrand zijn er koala's die deels verbrand zijn en verzorgd moeten worden, sommige zijn aangevallen door andere dieren (meestal honden) en anderen zijn gevonden en hebben een ziekte. Een veel voorkomende ziekte bij koala's is chlamydia. Dit kan voorkomen in de ogen en urinewegen. Een aantal koala's zijn helaas blind geraakt door deze ziekte en kunnen niet meer teruggezet worden in de natuur. Daarom heeft het hospital deze koala's gehouden (het gaat om een stuk of 5 koala's). Het doel van dit ziekenhuis is wel altijd om de koala's weer terug te zetten in hun leefgebied. Een heel goed doel dus!

Woensdag 14 december wilden we weer ‘sunrise surfing', maar er waren helaas tekort aanmeldingen om het door te laten gaan. Er moeten minimaal 5 deelnemers zijn en er waren er maar 4. Daardoor konden we wel lekker uitslapen (morgen moeten we ook alweer vroeg). We hebben vandaag de creekwalk gedaan. Dat is een wandeling langs een rivier door het bos. Een heel leuk en mooi pad en heel veel groen. We hebben zelfs nog 2 wilde koala's gezien en een heleboel (honderden, misschien wel duizenden) vleermuizen in rust aan de bomen hangend. Een leuke wandeling dus!

Donderdag 15 december zijn we verder gereisd naar Sydney, waar we tot 2 januari blijven. We vieren hier dus kerst en oud&nieuw. De bus vertrok om 5 uur ‘s morgens, dus de wekker stond aardig vroeg. Toen we een uurtje onderweg waren begon het te regen. Dit is niet meer gestopt tot vlak voor aankomst in Sydney. We waren droog over naar het hotel, maar eenmaal daar begon het weer te regenen. We hebben hoop dat de komende dagen wel wat beter worden!
We werden afgezet bij het centraal station, dus we hebben meteen kunnen zien dat er veel bussen overal heen gaan. Ook weten we de opstap plaats voor metro en trein. Altijd handig, zeker met deze regen! We zijn nog even naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum gelopen hebben daar lekker geluncht.

Vrijdag 16 december zijn we naar de stad geweest. Het regende nog steeds/alweer een de voorspellingen zijn niet veel beter voor de komende dagen.
Wat een grote stad, overal gebouwen, de een nog hoger en groter dan de andere. Overal winkels, winkelcentra, cafeetjes en restaurants. En wij vonden Amsterdam al best groot een indrukwekkend... Na een tijdje waren we al helemaal verdwaald.
Op de heenweg hadden we denk ik wel de meest kerstachige bus die er rond rijd. Van binnen en buiten volledig versierd. We zullen een foto bijvoegen voor de indruk. We waren overigens niet de enige die foto's maakten, dus het is wel een bezienswaardigheid. De meeste bussen zijn niet versierd, anderen een heel klein beetje.

Zaterdag 17 december was het qua weer een hele mooie dag! 30 graden en veel zon. We zijn vandaag naar een markt geweest. Het is een soort zwarte markt. Allemaal kraampjes in een soort magazijn. Deze kraampjes worden bijna allemaal gerund door Japanse mensen (of Chinezen, wij zien het verschil niet haha). Alles zal toch wel ‘made in China' zijn. Ze hebben er echt de gekste dingen. Zo hebben we een stuk of 6 kraampjes gezien met pruiken. En dan bedoelen we gekleurde feestpruiken en lange pruiken die er onwijs nep uitzien. Waar die kraampjes van kunnen blijven bestaan is ons een raadsel.
Er waren ook heel veel groente- en fruitkraampjes, souvenirs kraampjes, kleding kraampjes, kraampjes met hoesjes voor je mobiel, tassen kraampjes enz. Op internet stond dat ze erg opdringerig waren, maar dit viel alles mee. Alleen de mensen die een massage aanboden wilden je erg graag naar binnen lokken.
Een verdieping boven deze markt waren nog allemaal winkels waarvan de meeste grote kortingen hadden. Waarschijnlijk was dit allemaal outlet, want dezelfde winkels midden in de stad hadden veel andere artikelen.
Ook nog wel leuk om te vertellen is dat ons hotel een tijdelijk hotel is van december tot februari, 8 weken lang. We zitten midden op een college/universiteiten campus. Waarschijnlijk omdat het nu schoolvakantie is, kunnen ze deze kamers verhuren. Er zijn alleen 2 grote nadelen; de keuken zit midden in een renovatie en is dus niet te gebruiken en ze hebben hier geen horren voor de ramen. We hebben dus onwijze last van muggen, zeker omdat de raampjes die we hebben niet goed sluiten. Vandaag dus dukt tape gekocht om alles af te plakken en spray die de muggen dood. Koos komt er goed vanaf en wordt toch niet geprikt, Nicole is in één nacht al zo'n 8X geprikt dus ik hoop dat deze maatregelen werken. Ook omdat we allebei de halve nacht wakker hebben gelegen van al dat gezoem. Wel bijzonder, zelfs in de meest goedkope hostels hebben ze horren voor de ramen en hier op een campus niet... Het is wel een hele stille en rustige omgeving, dat is dan wel weer een voordeel en toch zitten we maar een minuut of 5/10 lopen bij de bushalte vandaan. Op de muggen na, houden we het hier wel weer 2,5 week vol!
Het weer voor de komende week is wel weer heel afwisselend. Veel bewolking, dagen met buien, dagen met zon. Temperaturen tussen de 20 en de 30 graden. Voor ons zou het fijn zijn als het in ieder geval een beetje droog blijft. Veel dingen zijn hier toch buiten, dus we hopen dat we even goed veel dingen kunnen doen!

Jullie horen volgende week weer van ons!
Liefs Koos en Nicole

• 17 December 2016 - 12:16

Norma:

Hoi Koos en Nicole
    Zo te lezen vermaken jullie je prima. En ja regen is helemaal niet leuk hoop dat het voorlopig droog blijft.
    Maar ja jullie moeten maar zo denken het gaat niet verder als je velletje ;-].
    Veel plezier in Sydney !!
    Groetjes Norma

• 17 December 2016 - 17:29

Marja:

Hee lieverds,
    Wat genieten we elke week weer van jullie mooie verhalen over alles wat jullie meemaken.
    Nu in Sydney aangekomen waar jullie 2,5 week zullen blijven, maar daar is genoeg te beleven, dus dat zal ook wel weer lukken!
    We zullen jullie vooral met alle feestdagen extra missen, maar we zijn ook ongelooflijk blij dat jullie zoveel beleven en zoveel plezier hebben samen.

Heel veel liefs van pap en mam

• 18 December 2016 - 11:47

Ome Kees:

Hallo Nicole en Koos,
    Ik hoop dat jullie fijne Kerstdagen en een mooie jaarwisseling zullen meemaken.
    Het zullen ongetwijfeld dagen worden die jullie niet snel zullen vergeten!